Penerapan Media Kahoot Pada Materi Stoikiometri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas X
DOI:
https://doi.org/10.36709/jpkim.v8i3.46Keywords:
Media Kahoot, Hasil Belajar Kognitif, StoikiometriAbstract
The purpose of this study was to find out the increase in student learning outcomes by applying kahoot media and knowing student responses to learning media. The research subjects were students of class X IPA 2 and IPA 3. The research design was pretest posttest control group design. The average pretest score for the experimental class was 45.29 and the posttest average score was 82.06. The pretest average score in the control class was 41.36 and the posttest average score was 66.06. The category of increasing cognitive learning outcomes of Normalized (N-Gain) students is classified as moderate both in the experimental class (0.65) and in the control class (0.43). The independent samples test results at the pretest showed a significance value (2-tailed) p = 0.057 > 0.05, the n-gain data showed a significance value (2-tailed) p = 0.000> 0.05, and the Mann-Whitney test results on the posttest data shows the significance value of Asymp (2-tailed) p = 0.000 < 0.05
Downloads
References
Andari, R. 2020. Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Game Edukasi Kahoot! Pada Pembelajaran Fisika. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika. 6(1) https://journal.ummat.ac.id/index.php/orbita/article/view/2069
Bahar, H., Dewi, S., Laily, N., Linda, A. 2020. Efektifitas Kahoot Bagi Guru Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Masyarakat. 3(2). https://ejournals.itda.ac.id/index.php/KACANEGARA/article/view/677
Bunyamin, A, C., Dewi, R, J., Noer, S. 2020. Penggunaan Kahoot Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Permainan Sebagai Bentuk Variasi Pembelajaran. Jurnal Kehumasan. 3(1). https://ejournal.upi.edu/index.php/gunahumas/article/view/28388
Daryanto. 2016. Media Pembelajaran: Perannya Sangat Penting Dalam mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=1145789
Dewi, W, O, R., Ratna., Marhadi,M,A. 2021. Analisis Penerapan Kurikulum 2013 Ditinjau Dari Standar Proses Dalam Pembelajaran Kimia Kelas X. Jurnal Pendidikan Kimia Fkip Universitas Halu Oleo. 6(1). 14-24. https://ojs.uho.ac.id/index.php/jpkim/article/view/14753
Faznur, L, S., Khaerunnisa, Sumardi, A. 2020. Aplikasi Kahoot Sebagai Media Dalam Evaluasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Guru Sma Di Sukabumi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Teknik. 2(2). https://jurnal.umj.ac.id/index.php/JPMT/article/view/6175
Hake, R. R. 1998. Interaktive Engagement Versus Traditional Methods: A Six Thousand-Student Survey Of Mechanics Test Date for Introductory Physics Courses. American Journal Physics. 66(1). 63-74. http://dx.doi.org/10.1119/1.18809
Hartanti, Dwi. 2019. Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Dengan Media Pembelajaran Interaktif Game Kahoot Berbasis Hypermedia. Jurnal Pendidikan.1(4). https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/snpep2019/article/view/5631
Jones, Serena M. 2019. A “Kahoot’ Approach: The Effectiveness Og Game-Based Learning For An Advanced Placement Biology Class. Journal Simulation And Game. 50(6). 832-847 https://doi.org/10.1177/1046878119882048
Lestari, M., Darminto, B, P., & Wibowo, T. 2021. Penerapan Kahoot Sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Matematika (Masa Pandemi Covid-19) Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran MIPA. 6 (1).
http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/eksakta/article/view/2005
Moto, M, M. 2019. Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan. Indonesian Journal of Primary Education. 3 (1). 20-28.
file:///C:/Users/U53R/Downloads/16060-38607-2-PB%20(3).pdf
Pemenang, F, D, N. 2019. Kefektifan Penggunaan Strategi Questions Students Have Dalam Pemberian Latihan Soal Stoikiometri Kimia. Chemistry in Education. 8 (1) file:///C:/Users/U53R/Downloads/3392-Article%20Text-76179-1-10-20190809%20(1).pdf
Rahmawati, K. D., Alim Marhadi, M., & Nasrudin. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Kimia melalui Pembiasaan Literasi dan Strategi Think Pair Share (TPS) pada Materi Sistem Koloid di Kelas XI. Jurnal Pendidikan Kimia FKIP Universitas Halu Oleo, 8(1), 1–13. https://doi.org/10.36709/jpkim.v8i1.11
Rasid, L., Fahyuddin., Maysara. 2020. Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dan Pembelajaran Langsung untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa pada Materi Asam Basa. Jurnal Pendidikan Kimia FKIP Universitas Halu Oleo, 5(3), 146-158.
https://ojs.uho.ac.id/index.php/jpkim/article/view/14772
Riduwan, dan Akdon. 2008. Rumus dan Data dalam Analisis Statistika. Bandung:Alfabeta. http://ucs.sulsellib.net//index.php?p=show_detail&id=54037
Uli Sagala, dkk. 2001. Penggunaan Aplikasi Kahoot Sebagai Media Belajar Sambil Bermain Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Prosiding Seminar Nasional PBSI-IV Tahun 2021 Universitas Negeri Medan
Sudjana, N. 2009. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo. http://ucs.sulsellib.net//index.php?p=show_detail&id=176691
Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung:Alfabeta. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=911046
Wulandari, Ratih, Susilo, H., dan Kuswandi, D. 2017. Multimedia Interaktif Bermuatan Game Edukasi Sebagai Salah Satu Alternatif Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan. 2 (1). 1–8. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/9759
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Pendidikan Kimia FKIP Universitas Halu Oleo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.