Pengembangan e-Modul Berbasis Discovery Learning Dengan Bantuan Flip PDF Corporate Edition pada Materi Ikatan Kimia

Authors

  • Clarisa Yesilia Br Simanjuntak Universitas Negeri Medan
  • Jamalum Purba Universitas Negeri Medan

Keywords:

development, e-modul, Discovery learning, Chemical Bonds

Abstract

The aim of this research is to determine the feasibility of a discovery learning-based e-module on chemical bonding material developed in accordance with the requirements of the BSNP criteria and students' responses to the discovery learning-based e-module on chemical bonding material developed. The research method used is Research & Development (R&D) with a 4D model consisting of define, design, develop and disseminate stages. However, this research was limited to the development stage. The instruments used are validation sheets and student response questionnaires. The results of the research show that the e-module based on discovery learning on chemical bonding material that was developed meets the very valid criteria with a percentage of content suitability aspects of 94.45%, presentation suitability of 96.67%, language suitability of 94.82%, and graphic suitability of 86.19%, while response students amounted to 91.52%. From the results of this research, it can be concluded that the e-module based on discovery learning on chemical bonding material that has been developed has very good quality and can be used to support learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jamalum Purba, Universitas Negeri Medan

Bapak Dr. Jamalum Purba, M.Si adalah dosen pembimbing Skripsi dari penulis. Saat ini adalah dosen tetap program studi kimia dan jabatan fungsional sebagai Lektor Kepala dan menjabat sebagai Wakil Dekan Bidang Akademik Fakultas Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Medan.

References

Accraf, L. B. R., Suryati, S., & Khery, Y. (2018). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Android Dan Nature Of Science Pada Materi Ikatan Kimia Dan Gaya Antar Molekul Untuk Menumbuhkan Literasi Sains Siswa. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 6(2), 133-141. https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/hydrogen/article/view/1607

Arifin, M., & Aunillah. (2021). Buku Ajar Statistik Pendidikan. Sidoarjo: UMSIDA PRESS.

Badan Standar Nasional Pendidikan (BSNP). (2010). Paradigma Pendidikan Abad XXI. Jakarta: Depdiknas. https://akhmadsudrajat.files.wordpress.com/2013/06/paradigma-pendidikan-nasional-abad-xxi.pdf

Bahja, A.., Mas' ud, A., Azizah, K., & Amin, N. (2023). Kebijakan Merdeka Belajar Serta Implementasinya Dalam Pembelajaran PAI di Sekolah. DINAMIKA: Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman, 8(1), 74- 93.

Cheva, V. K., & Zainul, R. (2019). Pengembangan E-Modul Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Materi Sifat Keperiodikan Unsur untuk SMA/MA Kelas X. Jurnal Edukimia, 1(1), 28-36. https://ejournal.unp.ac.id/index.php/pendkimia/article/view/104077

Dinata, A. A., & Zainul, R. (2020). Pengembangan e-modul larutan penyangga berbasis Discovery Learning untuk kelas XI SMA/MA. EduKimia, 2(1), 6–11. http://repository.unp.ac.id/35619/2/18_Pengembangan_E-Modul_Larutan%20Penyangga.pdf

Haerullah, A. H., & Hasan, S. (2017). Model & Pendekatan Pembelajaran Inovatif (Teori dan Aplikasi). D.I. Yogyakarta : Lintas Nalar

Hayati, I., Khofifah, N., & Amin, A. (2023). Efektivitas Tahapan Proses Pengambilan Keputusan dalam Program Inovasi Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar di SMA N 10 Kota Bengkulu. Journal on Education, 5(4). https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/2703

Jannah, M., & Julianto. (2018). Pengembangan Media Video Animasi Digestive System untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPS Kelas V. JPGSD, 6(2), 123-134. https://www.neliti.com/id/publications/254798/pengembangan-media-video-animasi-digestive-system-untuk-meningkatkan-hasil-belaj

Kalsum, U., Saefuddin, M., & Marhadi, A. (2019). Penerapan Model Discovery Learning Berbasis Multirepresentasi Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Dan Penguasaan Konsep Ikatan Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Halu Oleo, 4(2). http://karyailmiah.uho.ac.id/karya_ilmiah/Saefuddin/12.PENERAPAN_MODEL_DISCOVERY.pdf

Lumbantobing, M. A., Munadi, S., & Wijanarka, B. S. (2019). Pengembangan E-Modul Interaktif untuk Discovery Learning pada Pembelajaran Mekanika Teknik dan Elemen Mesin. Jurnal Dinamika Vokasional Teknik Mesin, 4(1), 1-8.

Pamularsih, B. (2020). Pengembangan E-Modul Kimia Berbasis Discovery Learning Pada Pokok Bahasan Koloid. Journal of Educational Evaluation Studies (JEES), 1(2), 91-102.

Purba, J., & Fitri, R. A. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Kimia Berbasis Proyek dengan Multimedia pada Materi Alkena di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia (Journal Of Innovation in Chemistry Education), 3(1), 56-65. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/jipk/article/view/23536

Purba, J., & Sigalingging, E. R. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Project Based Learning (PjBL) Pada Materi Ikatan Ion Dan Kovalen Untuk Kelas X. Prosiding Seminar Nasional Kimia & Pendidikan Kimia UNIMED. http://digilib.unimed.ac.id/47063/1/TextFile.pdf

Putra, K. W. B., Wirawan, I Made Agus., dan Pradnyana, G. A. (2017). Pengembangan E-Modul Berbasis Model Pembelajaran Discovery Learning pada Mata Pelajaran Sistem Komputer untuk Siswa Kelas X Multimedia SMK Negeri 3 Singaraja. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 14(1), 40. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPTK/article/view/9880

Raharjo, M. W. C., Suryati, S., & Khery, Y. (2017). Pengembangan E-Modul Interaktif Menggunakan Adobe Flash Pada Materi Ikatan Kimia Untuk Mendorong Literasi Sains Siswa. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 5(1), 8-13. https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/hydrogen/article/view/102/141

Rahman, A., Heryanti, L. M., & Ekanara, B. (2019). Pengembangan Modul Berbasis Education For Sustainable Development Pada Konsep Ekologi Untuk Siswa Kelas X SMA. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 3(1), 1-8. https://doi.org/10.24036/jep/vol3-iss1/273

Ramadhan, I., & Warneri, W. (2023). Migrasi Kurikulum: Kurikulum 2013 Menuju Kurikulum Merdeka pada SMA Swasta Kapuas Pontianak. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 751-758. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i2.4760

Ranny, R., & Zainul, R. (2019). Pengembangan E-Modul Sistem Koloid Berbasis Discovery Learning untuk SMA/MA. Journal of RESIDU, 3(19), 160-166. http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=1093971&val=13974&title=engembangan%20E-Modul%20Sistem%20Koloid%20Berbasis%20Discovery%20Learning%20untuk%20SMAMA

Safitri, N. A., Elvinawati., & Rohiat, S. (2022). Pengembangan E-Modul Kimia Menggunakan Aplikasi Flip Pdf Corporate Edition Pada Materi Larutan Penyangga. ALOTROP, 6(2), 156-164. https://ejournal.unib.ac.id/alotropjurnal/article/view/25512

Septryanesti, N., & Lazulva, L. (2019). Desain Dan Uji Coba E-Modul Pembelajaran Kimia Berbasis Blog Pada Materi Hidrokarbon. JTK (Jurnal Tadris Kimiya), 4 (2), 202–215. http://doi.org/10.15575/jtk.v4i2.5659

Setiadi, T., & Zainul, R. (2019). Pengembangan E-Modul Asam Basa Berbasis Discovery Learning Untuk Kelas XI SMA/MA. EduKimia, 1 (1)

Yerimadesi, Y., Bayharti, B., Handayani, F., & Legi, W. F. (2016). Pengembangan Modul Kesetimbangan Kimia Berbasis Pendekatan Sanitifik untuk Kelas XI SMA/MA. Journal of Sainstek, 8(1), 85-97. http://repository.unp.ac.id/26653/1/2016-Journal%20of%20Sainstek%20Vol.%208%20No.%201%20th%202016%20%28hal%2085-97%29_sdh.pdf

Yolanda, F., & Wahyuni, P. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Berbantuan Macromedia Flash. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 4(2), 170-177.

Downloads

Published

14-04-2024

How to Cite

Br Simanjuntak, C. Y., & Purba, J. (2024). Pengembangan e-Modul Berbasis Discovery Learning Dengan Bantuan Flip PDF Corporate Edition pada Materi Ikatan Kimia . Jurnal Pendidikan Kimia FKIP Universitas Halu Oleo, 9(1), 26–39. Retrieved from https://jpkim.uho.ac.id/index.php/journal/article/view/79

Issue

Section

Articles